Edukacijsko-rehabilitacijski
fakultet Sveučilišta u Zagrebu
[ Specifična obilježja
obitelji u riziku: doprinos planiranju
kompleksnih intervencija ]
Najnovija saznanja ukazuju na potrebu istovremene usmjerenosti intervencijskih sustava za djecu, mlade i odrasle osobe s problemima u ponašanju na pojedinca s problemom i na njegovu obitelj. Stoga stjecanje novih znanja o obiteljima u riziku i razvoj novih intervencija i usluga predstavljaju stalni, kako istraživački, tako i stručni izazov.
Opći cilj predloženog istraživanja je utvrditi obilježja specifičnih skupina obitelji u riziku, njihovu otpornost, spremnost na promjenu, spremnost na intervenciju i zadovoljstvo životom, kao set novijih, nedovoljno istraženih procesa koji mogu biti od važnosti za planiranje kompleksnih intervencija za te obitelji. Specifični ciljevi odnose se s jedne strane na razvoj metodologije istraživanja s obiteljima u riziku, a s druge strane na utvrđivanje relacije među navedenim obilježjima obitelji u riziku, što do sada nije bilo istraživano u Hrvatskoj. Istraživanje će biti provedeno na prigodnom uzorku od 200 obitelji u riziku čiji je najmanje jedan član zbog problema u ponašanju korisnik intervencije u području obrazovanja, socijalne skrbi, mentalnog zdravlja i/ili pravosuđa, u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Primijenit će se različite metode prikupljanja i analize kvantitativnih i kvalitativnih podataka. Zbog metodološke složenosti te sadržajne i etičke osjetljivosti nacrta istraživanja, projektne aktivnosti provodit će relativno veliki, pomno sastavljen istraživački tim čime su osigurane kompetencije u području znanstvene metodologije te teorijskih i stručnih aspekata istraživanih problema. Uz nove spoznaje o obilježjima obitelji u riziku, doprinos istraživanja očekuje se i u području razvoja metodologije istraživanja s obiteljima i u obiteljskom okruženju. Ishodi istraživanja omogućit će kreiranje smjernica za planiranje kompleksnih intervencija s obiteljima u riziku temeljem korisničke perspektive i znanstveno utemeljenih podataka.
Dosadašnja izučavanja sustava i pojedinačnih intervencija za osobe s problemima u ponašanju na znanstveno relevantan način u Hrvatskoj nisu ostavila dovoljno značajnijih tragova u postojećoj intervencijskoj praksi. To se osobito odnosi na intervencije usmjerene prema djeci i mladima s problemima u ponašanju na područjima interveniranja koja su od užeg, stručnog i znanstvenog, interesa za socijalnopedagošku disciplinu i to odgojno-obrazovno (pedagoško), socijalno, korekcijsko i terapeutsko/tretmansko područje. Zbog rastuće složenosti obilježja populacije osoba s problemima u ponašanju (uključujući rizična ponašanja, poremećaje u ponašanju, počinjenje kaznenih djela) i okolnosti u kojima žive te osobe, već više desetljeća pitanja društvenih intervencija zahtijevaju, s jedne strane interdisciplinarni pristup, a s duge strane usku međusektorsku suradnju (prije svega sektora obrazovanja, zdravstva, socijalne politike i pravosuđa). Najnovija saznanja ukazuju na:
Postojeće evaluacijske studije u svijetu pokazuju da su intervencije u obitelj i s obitelji, kako preventivne, tako i intenzivne pomoći, ne samo uspješnije od pojedinačnih ili izdvajanja djece iz visoko rizičnih obitelji, već i isplativije, a od strane korisnika bolje prihvaćene, osobito kada je riječ o sprječavanju izdvajanja djece iz obitelji (Dagenais, 2004.; Healthy Child Manitoba, 2010.; Maurović, 2010.; Dekovic i sur., 2012.; , Szarota i Majerek, 2013.; Fain i sur., 2014., Welsh Government, 2014.). Nasuprot tim vrijednosnim odrednicama i porukama istraživanja stoje saznanja o trenutnom stanju pojave i intervencijske prakse za populaciju osoba s problemima u ponašanju u Hrvatskoj te rezultati nekoliko novijih, domaćih istraživanja. Nasuprot zahtjevnom stanju glede potencijalnih rizika i problema u ponašanju djece, mladih i odraslih, potvrđenom statističkim podacima i rezultatima relativno malog broja istraživanja, uz napredno nacionalno zakonodavstvo, stoje sustav i praksa nedovoljno dostupnih, izdiferenciranih i međusobno povezanih intervencija. I, uz sve to, sustav intervencija čija reprezentativnost, učinkovitost i djelotvornost uopće nije znanstveno utemeljena i provjerena. Pritom se, i u javnosti i u struci, ima u vidu kako takav sustav nije lako izgraditi, niti održavati te se prepoznaju novija nastojanja usmjerena ka deinstitucionalizaciji i razvoju programa u zajednici za sve osjetljive skupine.
Slijedom navedenog kao izazovi postavljaju se pitanja: kako iskoristi postojeći fond znanja o obilježjima populacije i sustava intervencija za njegovo unaprjeđenje; kako proširiti znanja o onim obilježjima pojedinaca i obitelji u riziku koji su od ključne važnosti za ostvarenje ciljeva različitih vrsta i razina intervencija; kako razviti intervenciju koja će omogućiti da se istovremeno obuhvate problemi/rizici izraženi na različitim životnim područjima (zdravlja, obrazovanja, pravosuđa) te da se istovremeno u nju, uz ključnog korisnika uključe svi drugi važni dionici (obitelj, razred, zajednica, različiti sektori); kako istraživati „privatni svijet“ pojedinaca i obitelji u otporu prema promjeni i intervenciji, te nositeljima intervencijskih aktivnosti; kako uobičajene metode prikupljanja kvantitativnih i kvalitativnih podataka s pojedincima primijeniti u obiteljskom okruženju; kako uskladiti razumijevanje populacija u riziku, intervencija i promatranih fenomena kao interdisciplinarnih i multidisciplinarnih pojava, kako ostvariti pomak fokusa s nedostataka/prevladavanja problema na snage, ne samo kod korisnika, već i stručnjaka, kako uvažiti potrebe pojedinca i populacija na različitim razinama rizika u nediskriminirajućim, na snage usmjerenim pristupima/intervencijama (istovremeno prevladati trend nejednakosti), kako ključna etička pitanja u istraživanjima s pojedincima korespondiraju s ključnim etičkim pitanjima u istraživanjima s obiteljima u našoj kulturi? U pokušaju odgovaranja na te izazove predloženo istraživanje je usmjereno na obuhvat dviju velikih skupina pitanja – znanstveno-istraživačkih te pitanja vezanih uz probleme i potrebe prakse u području interveniranja (prevencije, rane intervencije, tretmana i posttretmana – nacionalna i lokalne razine) prema osobama s problemima u ponašanju i njihovim obiteljima.
Kako je populacija osoba s problemima u ponašanju, vrstom problema, životnih okolnosti, individualnih te obilježjima dobi, vrlo raznolika, u fokusu predloženog istraživanja bit će vrlo specifične skupine osoba unutar te populacije. Radi se, s jedne strane, o skupinama osoba iz populacije o čijim obilježjima i potrebama za intervencijom u ovom trenutku u Hrvatskoj imamo najmanje znanstveno relevantnih, pa i drugih vrsta, znanja (primjerice: odrasle osobe, roditelji koje zloupotrebljavaju sredstva ovisnosti, njihove obitelji i djeca; roditelji zatvorenici, njihove obitelji i djeca; maloljetni roditelji s problemima u ponašanju, njihove obitelji i djeca; učenici s organski uvjetovanim poremećajima u ponašanju, njihove obitelji te intervencijske potrebe), a s druge strane o skupinama djece i mladih iz populacije na koje su najnovija istraživanja (Žižak i Koller-Trbović, 2007.; Koller-Trbović, Žižak, i Jeđud, 2009.; Koller-Trbović, Ratkajec i Mirosavljević, 2009.; Mirosavljević i Koller-Trbović, 2011.; Žižak i sur., 2012.; , Žižak i Koller-Trbović, 2013.) ukazala kao na osobe s umjerenim ili visokim rizikom u području obiteljskog života i roditeljstva (primjerice djeca i mladi s problemima u ponašanju: u institucionalnom tretmanu, kojima je izrečena odgojna mjera pojačane brige i nadzora, koji su u tretmanu u produženom stručnom postupku u školi ili ustanovi, koji pokazuju probleme ovisnosti, nezaposleni su itd.).
Kako bi se ostvarili znanstveno-istraživački i praktični te opći cilj predloženog istraživanja, izučavat će se četiri složena, međusobno povezana teorijska konstrukta koja se do sada nisu istraživala u Hrvatskoj s obiteljima u riziku. To su: (1) otpornost obitelji, (2) spremnost članova obitelji za intervenciju i promjenu, (3) zadovoljstvo životom te (4) kompleksne intervencije.
Opći cilj istraživanja je utvrditi obilježja specifičnih skupina obitelji u riziku, njihovu otpornost, spremnost na promjenu, spremnost na intervenciju i zadovoljstvo životom, kao set novijih, nedovoljno istraženih procesa koji mogu biti od važnosti za planiranje kompleksnih intervencija za te obitelji. Specifični ciljevi:
Kako bi se ostvarili ciljevi ovog projekta koji se odnose na procjenu obilježja obitelji u riziku čiji je član zbog specifičnih rizika/problema u ponašanju, korisnik intervencije u području obrazovanja, socijalne skrbi, mentalnog zdravlja i/ili pravosuđa te se utvrdile potrebe i snage obitelji, spremnost njezinih članova na promjenu, spremnost na intervenciju te percepcija zadovoljstva životom, planira se provesti složeno istraživanje u kojem će se koristiti kvantitativna i kvalitativna istraživačka metodologija (eng. mixed method studies).Planirana simultana mixed method studija podrazumijeva da se podaci za kvantitativni i kvalitativni pristup prikupljaju u kratkom vremenskom razmaku, pri čemu se rezultati kvantitativnog dijela ne razmatraju prije provedbe kvalitativnog dijela istraživanja.
Stjecanje novih spoznaja o roditeljstvu, obiteljskim odnosima (i slično) nedvojbeno je korisno, ali i nemoguće bez istraživanja u obitelji i o obitelji (Roseneil, 2006.; Phoenix i Hollway, 2008.; Thomson, i sur., 2008.). Takva su istraživanja vrlo složena i zahtjevna zbog brojnih aspekata, a posebice etičkih pitanja. Naime, teme vezane uz obiteljske odnose spadaju u osjetljive budući da je riječ o privatnim i intimnim dijelovima života u obitelji koje se često doživljavaju kao nešto što je „sveto“, što se čuva unutar granica obitelji i ne djeli s drugima (Fontes, 2004., 142; Smart, 2006., 155). S obzirom na to, u literaturi postoje brojne etičke smjernice kako istraživati određene odnose u obitelji, posebice nasilje u obitelji (World Health Organization, 2001.; Elsberg i Hiese, 2002; Aronson Fontes, 2004.; Rimac i Ogresta, 2012.), no one se ponajprije odnose na istraživanje navedenih tema s pojedincem, dok su malobrojnije reference (Jordan, 2005.; Gabb, 2010.; Hämäläinen, Pirskanen, i Rautio, 2011.; Morrow, 2013.), koje pružaju smjernice istraživačima vezano uz specifičnosti etičkih dilema kod istraživanja koja se provode s cijelom obitelji. Upravo stoga, u istraživanju s obitelji u sklopu ovog projekta krenut će se od poznatih etičkih principa istraživanja koji će biti upotpunjeni etičkim specifičnostima istraživanja s obitelji. Poželjna istraživačka praksa nalaže da polazni okvir etičkih normi proizlazi iz etičkih standarda i zakonskih okvira. U Hrvatskoj je takva istraživačka praksa regulirana Etičkim kodeksom istraživanja s djecom (Ajduković i Kolesarić, 2003.), etičkim kodeksima pojedinih profesija, Etičkim kodeksom Sveučilišta u Zagrebu (2007.) te pojedinim zakonima (Zakon o izvršavanju kazne zatvora, 1999., Zakon o zaštiti od nasilja u obitelji, 2010., Kazneni zakon, 2011., 2012., Zakon o probaciji, 2012. i Obiteljski zakon, 2014.).
U ovom istraživanju, istraživački tim poštovat će smjernice iz navedenih etičkih kodeksa, te odredbe zakona. To znači da će se poštovati opća načela etičnosti istraživačkog postupka: važnost pune informiranosti o svrsi i postupcima provedbe istraživanja, autonomija ispitanika u odluci o sudjelovanju u istraživanju, povjerljivost podataka, zaštita dobrobiti sudionika te spoznajna korist istraživanja (Rimac i Ogresta, 2012.). Uz to će se pažnja posvetiti mogućim etičkim problemima specifičnim za provođenje kvantitativnog i kvalitativnog istraživanja sa svim članovima obitelji u domu obitelji Kako bi se ispoštovala navedena opća etička načela te uvažile specifičnosti provođenja istraživanja s obitelji, predviđeno je sljedeće: